“Gasten waarderen een kwalitatief mineraalwater met uitstraling”, aldus Michiel van der Eerde. In het februari nummer van het Entree Magazine vertelt Michiel van der Eerde over zijn nieuwste horeca locatie in Amsterdam, namelijk: Restaurant ZUID.
“Een pareltje”, zo noemt Michiel van der Eerde (45) zijn jongste horecakindje Zuid in Amsterdam. Daarmee doelt hij niet alleen op de ligging, maar ook op de sfeer en het personeel. We gaan in gesprek met de gedreven ondernemer over deze succesfactoren.
Dankzij zijn trackrecord (Baut en C) opent de naam Michiel van der Eerde deuren die voor anderen gesloten blijven. Zo heeft hij voor zijn restaurant Zuid een gewilde plek op de Amsterdamse Stadionweg kunnen bemachtigen. De locatie is namelijk geliefd om de vele zonuren, iets wat uniek is in deze buurt. Daarnaast is het een plek die Van der Eerde persoonlijk goed kent.
Uitstekende service
De gedroomde bezetting, 50 gasten overdag en 100 ’s avonds, is bijna bereikt, en steeds meer mensen weten Zuid te vinden. Hoe krijgt Van der Eerde dat voor elkaar? Ten eerste stelt hij hoge eisen aan service en kwaliteit, zodat iedere gast zich welkom en verwend voelt. Van der Eerde’s filosofie is namelijk dat gasten vanzelf terugkomen wanneer ze te allen tijde goed behandeld worden en zich gewaardeerd voelen. Om dat te waarborgen controleert hij elk aspect: van de geluidssterkte van de muziek tot hoe de gast wordt benaderd door de bediening.
Directe aanpak
Ook de omgang die Van der Eerde heeft met zijn personeel draagt bij aan het succes. De verhalen over hoe de enthousiaste ondernemer zijn werknemers scherp houdt, zijn wel bekend. Om het uiterste uit zijn personeel te halen hanteert hij een directe aanpak en aarzelt hij niet om zijn personeel aan te spreken op hun gedrag en indien nodig een spiegel voor te houden. Diegenen die daar niet tegen kunnen, is hij liever kwijt dan rijk. “En dan win of verlies je ook wel eens een goed iemand van of aan een andere chef, dat is part of the game.” Voor al zijn 3 zaken stelt Van der Eerde verder zorgvuldig zijn team samen. “In Zuid staat iemand die Zuid ook echt goed kent. Dat moet ook wel: die persoon is hét gezicht van de zaak. Zij ademt het juiste gevoel.”
Kiezen voor kwaliteit
Niet alleen het personeel is kenmerkend voor een zaak, herkenbare en goede producten zijn net zo belangrijk. Die dragen bij aan de beleving van de gast en aan het succes van de onderneming. “Neem bijvoorbeeld S.Pellegrino: gasten waarderen een kwalitatief mineraalwater met uitstraling. Bij Zuid kiezen we bewust voor zulke premiumproducten. We bieden ze aan voor schappelijke prijzen, zodat gasten er geen enorme kater aan overhouden als ze de rekening zien. Want dan ben je ze kwijt.”
De horecavader
Sinds Van der Eerde vader is moet hij zijn aandacht verdelen tussen zijn dochtertje en zijn 3 horecakinderen’. Als familieman is hij trots op ze allemaal. “Het was heel bijzonder om mijn familie te betrekken bij mijn plannen.” Elk familielid heeft zijn steentje bijgedragen; al dan niet aan het interieur, dan wel door hulp te bieden bij verhuizen. Waar Baut en C inmiddels hun weg hebben gevonden is er bij Zuid nog ruimte om te groeien. Hoe Van der Eerde dit gaat doen? “Restaurant Zuid blijft bij zichzelf, het waarborgt de service en kwaliteit. Als de heilige driehoek - bediening, eigenaar en keuken - blijft kloppen,
dan gaan we het heel ver schoppen.”
Bron: Entree Magazine februari 2019
Foto’s: Ming Chao