Van palingrokerij naar Haags visimperium
Met vijf goedlopende viswinkels en twee razend populaire visrestaurants is Simonis niet meer weg te denken uit de Haagse regio. S.Pellegrino gaat in gesprek met mede-eigenaar Alain Simonis over het beroemde familieimperium. “Van onze menukaart en het serviceniveau tot de wijnen en het tafelwater, we willen dat alles klopt.”
Foto’s: Samuel van Leeuwen en Victor van Leeuwen
Wat in de negentiende eeuw begon met een palingrokerij aan het Westeinde in Den Haag, is inmiddels uitgegroeid tot misschien wel het bekendste visimperium van Nederland. De vijf viswinkels (Den Haag en Scheveningen) en twee restaurants (Scheveningen) van Simonis trekken iedere dag weer duizenden lekkerbekken. Niet zo gek, blijkt uit de woorden van mede-eigenaar Alain Simonis. “Dagelijks komt zeker zeventig procent van de vis, waaronder tong, tarbot en schol, per kotter uit de naastgelegen visafslag. Deze liggen dezelfde dag nog in de winkels en restaurants. Verser kunnen liefhebbers het niet krijgen! Andere smaakvolle exemplaren komen uit buitenlandse wateren. Zo komen oesters uit Frankrijk en zalm uit Noorwegen.”
Vierde generatie
We treffen Simonis in restaurant Encore by Simonis, aan de Scheveningse jachthaven. De ondernemer behoort tot de vierde generatie met een actieve rol in het bedrijf en heeft samen met zijn vader, broer en neef de dagelijkse leiding over het restaurant én over het in 2013 geopende restaurant Catch by Simonis, te vinden in een opvallend rond gebouw aan de haven. Het zijn twee totaal verschillende restaurants, vervolgt hij: “Het ging zo ontzettend goed met Catch dat we twee jaar geleden Encore openden, honderd meter verderop.” Simonis noemt deze nieuwste aanwinst ‘on-Nederlands met een Aziatische en nachtelijke touch’. “Het heeft bovendien een chique uitstraling en dat zie je met luxe vis- én vleesgerechten, zoals de sushi roll beef nigiri en Japanse wagyu, ook terug op de kaart. Bijzonder zijn verder de tafelbereidingen en de drukbezochte brunches die we organiseren met optredens van Nederlandse artiesten, denk aan Xander de Buisonjé en Jeroen van der Boom.”
Echt een vak
Toch zijn er volgens Simonis ook genoeg overeenkomsten tussen de twee bedrijven. “Gastvrijheid staat bij beide centraal en daar trainen we onze 250 personeelsleden dagelijks op. Met onze interne opleiding willen we laten zien dat werken in de horeca echt een vak is. Niet een tussenstation, zoals veel mensen helaas denken.” Kennis van producten is een belangrijk onderdeel van het leertraject, vertelt de enthousiaste ondernemer. “Ook omdat we naast onze eigen vis met veel internationale merken werken, zoals S.Pellegrino.” Het Italiaanse watermerk staat bekend om de lange en subtiele bubbel en de rijke mineraliteit. Simonis: “De smaak en uitstraling van S.Pellegrino passen goed bij onze gastronomische restaurants. Je merkt dat de gasten echt fan zijn geworden van dit product en het wordt dan ook steeds vaker besteld. En op die manier klopt alles voor onze gasten: van onze menukaart en het serviceniveau tot de wijnen en dus zelfs het tafelwater.”
Toekomstplannen
Tot slot: hoe ziet de toekomst eruit voor het toonaangevende familiebedrijf? Simonis: “Plannen om buiten Den Haag te kijken hebben we nu nog niet. Mijn grootvader zei namelijk altijd toepasselijk: ‘Hoe verder van huis, hoe minder de winst’. Zeg echter nooit nooit!” Maar de familie Simonis zit niet stil. Sterker nog, er wordt al volop gebouwd aan het volgende project: Beach House Scheveningen. Een megaproject, aldus Simonis: “Op de begane grond en eerste etage, goed voor vierduizend vierkante meter, komen Simonis aan de Haven en een innovatieve supermarktformule. Daarboven openen we nog een luxe visrestaurant. Nee, wij zijn nog lang niet uitgegroeid.”
Simonis vestigingen:
• In de stad (Den Haag)
• Aan de haven
• Op de hoek
• Op de boulevard
• Aan zee
• Catch by Simonis
• Encore by Simonis
Bron: Entree Magazine Oktober 2019